19 Oct 2017
Live Post
Fashion TV working on India linear, SVOD launch by 2018-end
Baggage tow tractor rams into Air India plane at IGI
Reliance says Jio to turn profitable 'shortly'
Presence of outsider in Talwars' flat cannot be ruled out: HC on Aarushi case
Gauri Lankesh murder: Suspects' sketches released but SIT has nothing else

MIB cancels 2 TV channel licences in July

MUMBAI: The Ministry of Information & Broadcasting (MIB) has cancelled two more TV channel licences in July. With this, the total number of cancellations rise to 197.

Both the cancelled licences were in the non-news downlinking category.

Real Global Broadcasting’s Food First licence, which was issued on 23 December 2008, has been cancelled.

Travel Channel India’s licence under Travel Channel has also been cancelled. The company was issued licence on 8 November 2011.

The ministry has also issued nine TV channel licences in July, which takes the count of permitted TV channel licences to 890.

Real Global Broadcasting is promoted by Congress leader Margaret Alva’s Nikhil and Niret Alva. The company was incorporated on 11 October 2006. The Alva brothers also run television production company Miditech, which was founded in 1993.

The Delhi-based company had also formed an equal joint venture with Turner International India to launch a Hindi GEC Real in 2009. The channel folded up in a year due to poor viewership. Eventually, Turner also exited the JV in July 2010.

Travel Channel India is part of Scripps Networks. Scripps, which owns and operates a travel and lifestyle channel by the name Travel Channel globally, was acquired by Discovery Communications for $14.6 billion.

Travel Channel India has three directors. These are Scripps Networks EVP and chief legal officer Cynthia Gibson, Scripps Networks EVP and CFO Lori Hickok, and law firm Kochhar and Co chairman and managing partner Rohit Kochhar.

As is known, Scripps Network had entered into an alliance with the NDTV Group to acquire 61% stake in NDTV Lifestyle for $50 million. The alliance was called off after the two parties were unable to come to terms on the specifics of the transaction.

The ministry has cancelled 42 licences in 2017 until 31 July, MIB data showed.

The MIB had cancelled 13 TV channel licences in January, one in February, 10 in March, 10 in May, six in June and two in July.

In June, the ministry had cancelled licences of Bangla Entertainment’s Aath, Fast Track Media and Communication’s Techno India Television, Heritage Tele Venture and Media’s 365 Din, Noida Software Technology Park Ltd’s (NSTPL) KBS World, Planet E-shop Holdings India’s Miraclenet, and Pragya Vision’s MahuaaPlus.

In May, 10 TV licences were cancelled including that of Sony Pictures Networks India’s subsidiary Bangla Entertainment’s non-news uplinking licence under the name Sony Tec. ZEEL’s uplinking-only non-news licence Zee TV Russia was also withdrawn.

Other cancellations included that of Da Vinci Media India’s licence Da Vinci Learning, Entertainment Television Network’s Hindi music channel M-Tunes HD and devotional channel Bhakti, Kartikeya Sharma-promoted Information TV’s news and non-news licences under the names Awaam and Ganga, L and C Media’s non-news licence bearing the name SS TV, Seashore Securities’ news licence STV Samachar and SPV Communications India’s news licence G-TV.

In March, the ministry had withdrawn 10 licences including seven licences of Star India which were surrendered by the broadcaster.

In February, the ministry had cancelled the licence of New Delhi-based Softline Media’s Hindi news and infotainment channel Shri News.

The licences of 13 TV channels, including eight news and five non-news channels, were cancelled in January. The companies whose TV channel licences were cancelled included Triveni Media, Neon Solution, NDTV Ltd, Pompash Fiscal Services and Satlon Enterprise.

Also Read: